12/12/19

Niet-commerciële pleziervaart hoort tot 1 september 2020 niet thuis in de Ondernemingsrechtbank

Door Marie Deramoudt
Advocatenkantoor Leeward zet de implicaties van de inwerkingtreding van het nieuwe Scheepvaartwetboek op 01 september 2020 voor zaken met betrekking tot pleziervaartuigen uiteen.


Leeward
Niet-commerciële pleziervaart hoort tot 1 september 2020 niet thuis in de Ondernemingsrechtbank

De Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Brugge heeft haar materiële bevoegdheid om kennis te nemen van een vordering in verband met een ongeval met lichamelijke schade aan boord van een pleziervaartuig afgewezen.

Eisende partij maakte het geschil aanhangig voor de Ondernemingsrechtbank op grond van artikel 574, 7° van het Gerechtelijk Wetboek dat de Rechtbank bevoegd verklaart om kennis te nemen van vorderingen inzake zee- en binnenvaart. Verwijzend naar de ‘Zeewet’, zijnde boek II van het Wetboek van Koophandel, moet volgens verweerster echter een onderscheid gemaakt worden naargelang het vaartuig al dan niet wordt ingezet voor winstgevende scheepvaartverrichtingen. De rechter is verweerster hierin gevolgd en verklaarde zichzelf bijgevolg materieel onbevoegd en verwees de zaak door naar de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Vanaf 1 september 2020 verandert de situatie. De Memorie van toelichting van het nieuwe Scheepvaartwetboek dat op 1 september 2020 in werking treedt, maakt duidelijk dat, anders dan wat vandaag het geval is, het al dan niet voorhanden zijn van een winstoogmerk niet langer van belang zal zijn. Ongeacht of pleziervaartuigen recreatief of commercieel worden gebruikt, zullen het schepen in de zin van het wetboek zijn. De inwerkingtreding van het Scheepvaartwetboek zal gepaard gaan met een wijziging van artikel 574, 7° van het Gerechtelijk Wetboek in die mate dat de woorden “inzake zee- en binnenvaart” vervangen zullen worden door “in scheepvaartzaken”. Zaken met betrekking tot pleziervaartuigen zullen vanaf dan met andere woorden dus ook voor de Ondernemingsrechtbank aanhangig gemaakt moeten worden. 

Leeward

Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten

08/01/20

Leeward law firm assists ECS2XL in the framework of the partnership with Farm Trans

25/03/22

Riskeren ook opdrachtgevers straffen bij sociale dumping?

In het kader van de Belgische implementatie van het “Mobility Package” , heeft de ministerraad op 14 januari 2022 een wetsontwerp goedgekeurd dat extra verantwoordelijkheden legt op de expediteurs, in het kader van de strijd tegen sociale dumping. 
02/04/20

Europese richtlijnen voor de bevordering van het luchtvrachtvervoer

Leeward zet de richtlijnen van de Europese Commissie uiteen ter bevordering van het luchtvrachtvervoer tijdens de COVID-19-crisis.