25/10/23

Strengere straffen voor inbreuken op de technische keuring vanaf 2024

Door Pol Deketelaere
Vanaf 1 januari 2024 zal de Vlaamse Regering hard optreden tegen voertuigen die niet tijdig naar de technische keuring gaan. Met een nieuw besluit krijgen politieagenten de bevoegdheid om chauffeurs onmiddellijke te beboeten, met boetes die kunnen oplopen tot maar liefst € 3.500.


Leeward

Vanaf 1 januari 2024 zal de Vlaamse Regering harder optreden tegen voertuigen die niet tijdig naar de technische keuring gaan, maar wel blijven rondrijden op de Vlaamse snelwegen. Met een nieuw besluit in het vooruitzicht krijgen politieagenten de bevoegdheid om chauffeurs onmiddellijke te beboeten, met boetes die kunnen oplopen tot maar liefst € 3.500.

Op 1 januari 2024 zal een nieuw besluit in werking treden die in de mogelijkheid voorziet om onmiddellijk tot bestraffing over te gaan via een onmiddellijke inning of door de betaling van een consignatie.

Voor de voertuigen in categorieën M2, N2, M3, N3, O3, O4, T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b en T4.3b kunnen de inbreuken leiden tot de volgende boetes:

  • Geen geldig keuringsbewijs: € 1.000
  • Het niet kunnen voorleggen van een keuringsbewijs, maar waarvan het bestaan wel direct kan worden aangetoond: € 75
  • Het voorleggen van een vals, vervalst of vernietigd keuringsbewijs of vervalste/vernietigde gegevens ervan: € 2.500

Indien een voertuig niet onder een van deze hogervermelde categorieën valt, worden de boetes voor deze inbreuken verlaagd naar respectievelijk € 116, € 25 en € 2.500.

Het tarief van de onmiddellijke boete is de som van de bedragen per geconstateerde inbreuk. Het besluit legt een maximumplafond van € 3.500 op bij meerdere overtredingen door dezelfde persoon bij dezelfde controle. Als dit bedrag wordt overschreden, kan er geen onmiddellijke boete worden betaald en zal het dossier voorkomen voor de rechtbank.

Wanneer de chauffeur geen woon- of verblijfplaats in België heeft, kunnen verbalisanten vragen om een bepaald bedrag als consignatie te storten. Het is van cruciaal belang dat de chauffeur op de hoogte is van het verschil tussen een onmiddellijke inning en de consignatie.

De boete of consignatie kan worden voldaan met een betaalterminal. Als onmiddellijke betaling niet mogelijk is, wordt binnen veertien dagen een voorstel tot onmiddellijke boete verstuurd. De som moet vervolgens binnen tien dagen worden betaald. De betaling wordt vermeld in een proces-verbaal en doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie.

Tot slot voorziet het besluit ook dat de verbalisanten beeldopnames mogen gebruiken om inbreuken correct vast te stellen.

Indien u hieromtrent vragen zou hebben, aarzel niet om contact met ons op te nemen. Wij staan u graag bij.

Leeward

Meer inzichten
Meer inzichten
Meer inzichten
Meer inzichten
Meer inzichten
Meer inzichten

inzichten

De registratie van zeeschepen onder het nieuw Scheepvaartwetboek

De regelgeving omtrent de registratie van zeeschepen wordt opgenomen in het nieuw Scheepvaartwetboek. Het nieuwe Scheepvaartwetboek bepaalt o.a. de registratievoorwaarden en de gevolgen hiervan. Leeward vat de belangrijkste bepalingen en wijzigingen samen. 
inzichten

Leeward Cloud Project

As Leeward is continuously aiming at tailoring and innovating its services, Leeward comes up with a new online application for its clients. From now on, clients can also follow the progress of their cases and consult the relevant documents via our new cloud application.
inzichten

Leeward opnieuw in The Legal500

Voor een derde keer op een rij wordt Leeward door The Legal500 als "leading law firm" voor de transportsector aanbevolen.   Wij zijn verheugd dat Lino opnieuw als "Recommended Lawyer" wordt vermeld en Jeroen en Armin als "Next Generation Lawyers" in deze niche worden bestempeld.