01/02/22

Nieuwe regels over de betaalachterstand bij handelstransacties

Door Marie Deramoudt
Vanaf 1 februari 2022 wordt er komaf gemaakt met te lange betalingstermijnen in het handelsverkeer.


Ondernemingen kunnen in hun B2B-relaties afwijken van de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Wanneer partijen contractueel niets vastleggen, geldt er automatisch een betalingstermijn van 30 kalenderdagen.

Op deze contractuele vrijheid bestaat evenwel één belangrijke beperking. Als de schuldeiser een KMO is, mag de betalingstermijn niet meer dan 60 kalenderdagen bedragen. De wetgever voerde deze beperking in om KMO’s te beschermen tegen de beperkte onderhandelingsruimte die ze vaak tegenover grote bedrijven en klanten hebben.

Deze maximale termijn van 60 kalenderdagen is vanaf 1 februari 2022 de regel. Ook in B2B relaties, zonder een KMO als schuldeiser, zal de “sterkere partij” geen betalingstermijn van meer dan dan 60 dagen kunnen opdringen. Een beding in een overeenkomst dat voorziet in een langere betalingstermijn wordt voor niet geschreven gehouden

Bovendien wordt de factuur- en goederencontroletermijn van maximaal 30 kalenderdagen vanaf 1 februari 2022 mee opgenomen in deze betalingstermijn. Nu kan deze termijn immers nog apart bij de betaaltermijn geteld worden, waardoor de volledige betalingstermijn kunstmatig tot 90 dagen zou worden.

Een andere vernieuwing is dat u bij de wanbetaling van uw facturen niet langer een ingebrekestelling moet sturen om gerechtigd te zijn de interesten en een forfaitaire schadevergoeding. Bij laattijdige betaling wordt het openstaande bedrag vanaf nu automatisch verhoogd met de verwijlinteresten én een forfait van 40 euro.

Wordt u geconfronteerd met onbetaalde facturen of wenst u meer informatie? Leeward staat u graag bij.

Leeward

Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten

17/08/20

Nieuwe EU-reglementering inzake rij- en rusttijden treedt in werking op 20 augustus 2020.

Op 31 juli 2020 werden diverse Verordeningen en een Richtlijn van het zogeheten "Mobility Package" officieel gepubliceerd. De regelingen inzake rij- en rusttijden ondergaan aanzienlijke wijzigingen. Leeward somt de voornaamste voor u op.
10/08/20

Arrest HvJ van 16 juli 2020: welk sociaal zekerheidsrecht is van toepassing op vrachtwagenchauffeurs die internationaal tewerkgesteld zijn?

Leeward vat het Arrest van het Hof van Justitie van 16 juli 2020 samen waarin zij oordeelt welk sociaal zekerheidsrecht van toepassing is op vrachtwagenchauffeurs die internationaal tewerkgesteld zijn.
13/04/22

Leeward opnieuw erkend als leading firm in the Legal 500 EMEA 2022!

The Legal 500 heeft Leeward voor een zesde jaar op rij aangeduid als “leading law firm” in de transportsector.