Nieuwe regels over de betaalachterstand bij handelstransacties
Ondernemingen kunnen in hun B2B-relaties afwijken van de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Wanneer partijen contractueel niets vastleggen, geldt er automatisch een betalingstermijn van 30 kalenderdagen.
Op deze contractuele vrijheid bestaat evenwel één belangrijke beperking. Als de schuldeiser een KMO is, mag de betalingstermijn niet meer dan 60 kalenderdagen bedragen. De wetgever voerde deze beperking in om KMO’s te beschermen tegen de beperkte onderhandelingsruimte die ze vaak tegenover grote bedrijven en klanten hebben.
Deze maximale termijn van 60 kalenderdagen is vanaf 1 februari 2022 de regel. Ook in B2B relaties, zonder een KMO als schuldeiser, zal de “sterkere partij” geen betalingstermijn van meer dan dan 60 dagen kunnen opdringen. Een beding in een overeenkomst dat voorziet in een langere betalingstermijn wordt voor niet geschreven gehouden
Bovendien wordt de factuur- en goederencontroletermijn van maximaal 30 kalenderdagen vanaf 1 februari 2022 mee opgenomen in deze betalingstermijn. Nu kan deze termijn immers nog apart bij de betaaltermijn geteld worden, waardoor de volledige betalingstermijn kunstmatig tot 90 dagen zou worden.
Een andere vernieuwing is dat u bij de wanbetaling van uw facturen niet langer een ingebrekestelling moet sturen om gerechtigd te zijn de interesten en een forfaitaire schadevergoeding. Bij laattijdige betaling wordt het openstaande bedrag vanaf nu automatisch verhoogd met de verwijlinteresten én een forfait van 40 euro.
Wordt u geconfronteerd met onbetaalde facturen of wenst u meer informatie? Leeward staat u graag bij.