25/03/22

Riskeren ook opdrachtgevers straffen bij sociale dumping?

Door Marie Deramoudt
In het kader van de Belgische implementatie van het “Mobility Package” , heeft de ministerraad op 14 januari 2022 een wetsontwerp goedgekeurd dat extra verantwoordelijkheden legt op de expediteurs, in het kader van de strijd tegen sociale dumping. 



Het wetsontwerp van 14 januari 2022 dat op het initiatief van de minister van Economie Pierre-Yves Dermagne werd voorgesteld, voorziet sancties voor opdrachtgevers van transportopdrachten die wisten, of behoorden te weten, dat er mogelijks sprake zou zijn van wantoestanden.

De regering verwacht met andere woorden dat expediteurs, verzenders, contractanten en subcontractanten in de toekomst maatregelen treffen om inbreuken op sociale dumping te controleren.

Naast de vrees voor een lappendeken aan verschillende nationale wetgeving bij internationaal transport, worden er wel vragen gesteld naar de praktische haalbaarheid van deze verregaande controle-verantwoordelijkheid van een opdrachtgever.

Het wetsontwerp voorziet bovendien in zeer zware sancties. Bij een inbreuk riskeert een opdrachtgever een gevangenisstraf van 3 jaar en een strafrechtelijke geldboete van 6.000 euro riskeren of een administratieve geldboete van 300 tot 3.000 euro.

Het wetsvoorstel wordt, na het advies van de Raad van State en de gegevensbeschermingsautoriteit, ingediend bij het parlement. 

Leeward

Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten

11/09/19

IMO milieumaatregelen vanaf 2020

IMO kondigt nieuwe milieumaatregelen aan, met ingang van 1 januari 2020, om een antwoord te bieden op de toenemende vervuiling van oceanen en zeeën.
22/07/19

Het vernieuwde CLNI 2012 eindelijk in werking

Op 1 juli 2019 is het vernieuwde Verdrag van Straatsburg van 2012 inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI 2012) voor het Vlaamse Gewest in werking getreden.
17/08/20

Nieuwe EU-reglementering inzake rij- en rusttijden treedt in werking op 20 augustus 2020.

Op 31 juli 2020 werden diverse Verordeningen en een Richtlijn van het zogeheten "Mobility Package" officieel gepubliceerd. De regelingen inzake rij- en rusttijden ondergaan aanzienlijke wijzigingen. Leeward somt de voornaamste voor u op.