25/03/22

Riskeren ook opdrachtgevers straffen bij sociale dumping?

Door Marie Deramoudt
In het kader van de Belgische implementatie van het “Mobility Package” , heeft de ministerraad op 14 januari 2022 een wetsontwerp goedgekeurd dat extra verantwoordelijkheden legt op de expediteurs, in het kader van de strijd tegen sociale dumping. 



Het wetsontwerp van 14 januari 2022 dat op het initiatief van de minister van Economie Pierre-Yves Dermagne werd voorgesteld, voorziet sancties voor opdrachtgevers van transportopdrachten die wisten, of behoorden te weten, dat er mogelijks sprake zou zijn van wantoestanden.

De regering verwacht met andere woorden dat expediteurs, verzenders, contractanten en subcontractanten in de toekomst maatregelen treffen om inbreuken op sociale dumping te controleren.

Naast de vrees voor een lappendeken aan verschillende nationale wetgeving bij internationaal transport, worden er wel vragen gesteld naar de praktische haalbaarheid van deze verregaande controle-verantwoordelijkheid van een opdrachtgever.

Het wetsontwerp voorziet bovendien in zeer zware sancties. Bij een inbreuk riskeert een opdrachtgever een gevangenisstraf van 3 jaar en een strafrechtelijke geldboete van 6.000 euro riskeren of een administratieve geldboete van 300 tot 3.000 euro.

Het wetsvoorstel wordt, na het advies van de Raad van State en de gegevensbeschermingsautoriteit, ingediend bij het parlement. 

Leeward

Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten
Meer nieuwsberichten

13/04/22

Leeward opnieuw erkend als leading firm in the Legal 500 EMEA 2022!

The Legal 500 heeft Leeward voor een zesde jaar op rij aangeduid als “leading law firm” in de transportsector.
01/02/22

Nieuwe regels over de betaalachterstand bij handelstransacties

Vanaf 1 februari 2022 wordt er komaf gemaakt met te lange betalingstermijnen in het handelsverkeer.
12/12/19

Niet-commerciële pleziervaart hoort tot 1 september 2020 niet thuis in de Ondernemingsrechtbank

Advocatenkantoor Leeward zet de implicaties van de inwerkingtreding van het nieuwe Scheepvaartwetboek op 01 september 2020 voor zaken met betrekking tot pleziervaartuigen uiteen.